Eerste stage week! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wendeline Kate - WaarBenJij.nu Eerste stage week! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wendeline Kate - WaarBenJij.nu

Eerste stage week!

Door: wendelineincuracao

Blijf op de hoogte en volg Wendeline

12 Februari 2011 | Nederland, Amsterdam

Bon dia lieve iedereen,

Mijn eerste stage week zit erop, maar buiten dat hebben we nog heel wat meer meegemaakt. Vorig weekeinde zijn we lekker naar het strand geweest om is van dat blanke huidje af te komen. Helaas was mijn illusie dat het meteen bruin werd niet helemaal waar, natuurlijk ben ik verbrand (ondanks factor 50). We mogen niet klagen want het weer is hier fantastisch en rond de 32 graden. De regen begint wat minder te worden en het begint steeds warmer te worden.
We hebben dat weekeinde nog bij oud huisgenootjes ge bbq'ed!, was erg gezellig maar we waren allebei blij dat we daar niet hoefden te wonen want er liepen rare figuren rond daar haha. Die zondag nog even lekker gerelaxed voor mijn eerste stage dag. We hebben lekker gegeten bij de Gouveneur (is een restautrantje in Willemstad aan het water bij de pondjesbrug).
Het tanken hier is ook weer iets aparts, je moet van te voren een bedrag betalen wat jij wil tanken. Als je tank vol zit en je hebt teveel betaald dan moet je het geld weer ophalen en anders stopt die vanzelf bij het bedrag dat jij hebt betaald.Ik had natuurlijk geen idee hoeveel erin ging dus ik deed maar wat hahaha.

Toen begon mijn eerste stage dag. Ik had een overleg met een paar collega's die mij gingen vertellen wat mijn taken zouden zijn. Ik loop stage in de enige kinderpsychiatrische polikliniek voor kinderen. Er komen hier zelfs kindjes uit Bonaire en Aruba. Ze zijn net open en er moeten nog een heleboel therapiegroepen opgericht worden. Ze vertelden dat ze een groep willen starten voor kindjes met obesitas, assertiviteitstraining, oudergroepen, autisme, een deeltijdopvang,enz. Genoeg te doen dus. Ze willen dat ik hier overal bij mee ga helpen maar het was voor mij nog erg vaag wat ik dan precies moest doen en opzetten. Ik voelde meteen de veratnwoordlijkheid voor al die therapien maar dat kan natuurlijk niet. Ik moest met collega's afspraken gaan maken om te kijken wat ik voor welke doelgroep kan doen. Ze zeiden: 'dan moet je even afspraken maken met iedereen met wie je samenwerkt, en dan moet je even kijken wat je zelf wil doen, en dan doe je even dit en dat en prioriteit ligt hier en hier en hier'. Kortom: bij ALLES. Succes wen!!! Oja en je moet ook papiaments leren want met bijna alle kindjes spreken we dat. Ze willen dus erg veel van mij en het was voor mij nog erg onduidelijjk wat ik nou precies moest gaan doen.
Ik ben maar afspraken in gaan plannen in de agenda's van collega's die over die groepen gaan zodat ik aan hun kan vragen waar ik ze mee kan helpen. Die dag heb ik ook nog een gesprek gehad met mijn begeleidster en heb ik bij een groep gezeten voor adhd kindjes. Alles gaat in het papiamento dus ik ga op les omdat ik zelf straks ook therapie moet gaan geven in het papiamento. Voor de mensen die mij goed kennen, heb ik echt geen talenknobbel dus het leren van die taal is al een stage opzich:P!
De dag erna had ik mijn eerste afspraak voor de deeltijdbehandeling. Ik had geen idee wat het was, waarvoor het bedoeld is, welke leeftijd, hoevaak, hoelang, waar, ik wist helemaal niks. Tijdens het gesprek werd het me duidelijk:
Samen met een collega ga ik die deeltijd opzetten. De deeltijd is een opvang voor kinderen tussen de 8 en 12 en 12 en 16 met ODD, ADHD en CD. Dit zijn gedragsstoornissen en anti-sociale stoornissen. Deze kindjes zijn opstandig, agressief, boos, kunnen slecht met gezag omgaan, eventueel in aanraking geweest met justitie, soms ouder-kind problematiek, (ernstig) risicogedrag. Het is de bedoeling dat zij na school, van 1 tot 5 bij ons komen voor therapieen en dagbesteding in een therapeutisch milieu. Het is de bedoeling dat dit draait voordat ik wegga dus dat is wel een hele uitdaging. Het komt in een gebouw dat we wel al hebben maar verder moet alles nog opgezet worden. Zij werkt op woensdag en de rest van de week zit ik eraan. Nu ben ik erg bezig met hoe je deze kinderen benadert, wat ze nodig hebben,enz. Ik vind het onwijs gaaf als ik dit samen met een collega kan gaan laten draaien. Uiteindeijk krijgen we 24 kindjes die 5 dagen per week komen. Na dit gesprek wist ik wat ik kon gaan doen en kon ik aan de slag, ik kreeg langzaam duidelijkheid wat mijn taak is en wat ze graag willen. Omdat het zo nieuw is allemaal, hechten ze ook veel waarde aan mijn kijk en kan ik er echt mijn eigen inbreng in hebben. Heb er onwijs zin in om dit te gaan ontwikkelen. Verder heb ik nog afspraken om een obesitasgroep op te richten, een sociale vaardigheidstrianing en een oudergroep te ontwikkelen. Genoeg te doen dus haha!!
De problematiek is hier heel groot en heftig, de jongste die bij ons op de poli komt is 2 jaar oud. Ik hoor soms verhalen dat ik mij echt niet kan voorstellen dat dat gebeurt in de wereld. Ik leer hier veel van en leer de werkelijkheid ook zien maar het liefst neem ik al die lieve kindjes mee naar huis hahah.
Genoeg over stage.
Deze week zijn we nog lekker uit eten geweest in een tent waar veel studenten komen, en nu weet ik ook waarom. We hebben daar voor 36 GULDEN met zijn tweeen gegeten. Dat is rond de 15 euro, samen:P. Daar kan je beter elke dag eten ipv boodschappen doen want dat is echt duur hier.

Toen was het alweer weekeind! Gister ben ik lekker naar het strand gegaan en zijn we daarna gaan shoppen in Willemstad. We hebben lekker gelunched aan het water en daarna heb ik weer een paar slippertjes gescoord. Daar kan je er niet genoeg van hebben hier hihi. Ik heb ook een winkel ontdekt waar ze UGGS verkopen. Ik stond natuurlijk daar alweer binnen om te kijken hoeveel ze hier kosten en raad is: ze zijn goedkoper:D! Maar ik heb me in kunnen houden en heb ze (nog) niet gekocht. Het slaat natuurlijk ook nergens op in 32 graden, dat gaat echt over kaas en is de dom voor woorden maarjaaa we moeten natuurlijk ook reeel blijven want in Nederland is het zo warm niet haha.
Gisteravond zijn we lekker uitgeweest, was onwijs gezellig. Een tijd gekletst met de dolfijntrainer hier dus het netwerken is begonnen hihi;)!

Ik heb mezelf betrapt op het feit dat die antiliaanse mentaliteit er langzaam in begint te sluipen. We zijn altijd te laat, in het verkeer weet ik mij ook al goed aan te passen hihi en alles is bij ons: manana, manana! Dus dat gaat lekker als ik weer terug ben, jullie herkennen me niet meer terug!!

Dan is er nog 1 minpuntje hier, vind het ook zo wat jullie alleen maar lekkere verhalen te vertellen dus hier komt dan de mindere kant: (ga zitten en geniet haha) Eigenlijk twee dingen. Vannochtend word ik wakker en wil ik de kraan opendraaien, komt er geen water uit. De douche: geen water, de buren: geen water. Hebben malloten hier vannacht 12 meter waterleiding gejat omdat dat van koper is en geld oplevert. (10 gulden ofzo) Gaat toch nergens over? Dus nu ik dit tik hebben we geen water. Zo is er eerst teveel water op dit eiland en staat het halve eiland onderwater en zo heb je helemaal geen water. Dan het tweede puntje, die muggen. In Nederland maakte ik me nooit zo populaire bij die beesten en vonden ze me niet lekker. Nou onze antiliaanse muggen vinden mij maar wat lekker. We worden helemaal lek gestoken hier. Nou genoeg hierover want het is hier natuurlijk fantastisch!

Ik vind het zo super leuk om al jullie berichtjes te krijgen, dus ga ermee door hihi!!
Ik denk aan jullie!!

Ayo en veel liefs!!!


  • 12 Februari 2011 - 16:49

    Flo:

    Wennie! Wat spannend die stage, je wordt wel in het diepe gegooid zeg! Maar je kant t! :-) En wat de douche betreft, het kan dus NOG slechter dan op de OR9.. hihi. Ik heb een heeeeele relaxte douche in mn nieuwe huisje! Om je maar even jaloers te maken.. Maar eigenlijk ben ik natuurlijk zelf jaloers want hier regent het al de HELE dag.. blegh. Nou succes en plezier!!!

    xxx Flo

  • 13 Februari 2011 - 09:45

    Mam:

    hey P, waar blijven de nieuwe slippertjes?? Vandaag komt er nog een paar van je aan!! xxx

  • 13 Februari 2011 - 10:47

    Carien:

    Hee Pientje! Afgelopen week kwam je moeder bij mijn moeder thee drinken, dus had al een beetje de verhalen van je stage gehoord. Nu ik zelf ben begonnen met stage, begrijp ik hoe fijn het is om weekend te hebben. Hier is het fijn om weekend te hebben, maar op Curacao natuurlijk nog veel fijner! Heel veel succes met je stage verder en natuurlijk ook heel veel plezier. xx

  • 13 Februari 2011 - 11:43

    Han:

    Psst,dushi

    Het klinkt allemaal goed, wel heftig zo je stage.....een sprong in het diepe en zwemmen maar! Geweldige ervaring voor je, geniet maar! Hopi veel plezier!

    liefs Han

  • 13 Februari 2011 - 16:34

    Moniek:

    Ik heb je een mail gestuurd via facebook!

    Knuf,
    Moniek

  • 14 Februari 2011 - 13:37

    Sandra:

    Hey Wendeline

    Nou dat is een pittige opdracht voor je stage, heel veel succes ermee :-)
    Maar volgens mij gaat dat dat helemaal goed komen

    Wat een verhaal joh van die leidingen, denk je alles gehdat te hebben :-) Maar op je foto's te zien is er een erg mooi strand in de buurt. Badschuim en shampoo gewoon mee nemen, en voila en nieuwe douche!!!!!!!!!!!!!

    Heel veel succes en plezier verder

    Knuffie sandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Stage op Curacao

Recente Reisverslagen:

16 Juli 2011

Back home!

14 Juli 2011

Inpakken!!

01 Juli 2011

Vakantie!!!!

24 Juni 2011

Allergisch voor kakkerlakken?!?!

13 Juni 2011

Bezoek!!
Wendeline

Actief sinds 15 Jan. 2011
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 42762

Voorgaande reizen:

28 Januari 2011 - 14 Juli 2011

Stage op Curacao

Landen bezocht: